Blog

Děti ke svému zdravému vývoji potřebují svobodu – ale stejně tak potřebují hranice. Hranice dávají dětem jistotu, orientaci a pocit bezpečí. Nejsou překážkou, ale oporou. Zásadní rozdíl je však v tom, jakým způsobem jsou tyto hranice nastaveny. V prostředí lesní školky se přirozeně pracuje s hranicemi, které vycházejí z reality, přírody a...

Dětské ruce milují objevování. Hrabat se v hlíně, cedit vodu mezi prsty, drtit suchou kůru, hladit mech nebo tvarovat bláto – to vše jsou činnosti, které děti v lesní školce denně zažívají. Na první pohled je to jen hra. Ve skutečnosti jde ale o hluboce rozvíjející a smysluplné aktivity, které mají zásadní vliv na vývoj dítěte.

V dnešním světě plném strukturovaných aktivit, plánů a výkonů se často zapomíná na jednu z nejzásadnějších dětských potřeb – volnou hru. Neřízenou, spontánní, vedenou vlastní představivostí, zájmem a potřebou dítěte. Právě volná hra je ale jedním z nejdůležitějších nástrojů pro zdravý vývoj dítěte. A v lesní školce má své pevné místo.

Dnešní svět je plný pohodlí, rychlých řešení a snahy dětem vše co nejvíce usnadnit. Jenže právě překonávání drobných výzev a zvládání nepohodlí hraje v dětském vývoji zásadní roli. V lesní školce se tyto příležitosti neplánují jako "výchovná lekce" – přicházejí samy, přirozeně, každý den, v rytmu ročních období, počasí a prostředí.

Naše lesní školka není samostatný ostrov. Je součástí živé, dýchající komunity, která spojuje děti od batolat až po školáky, rodiče, průvodce, pedagogy i přátele. Komunity, kde vztahy nekončí odchodem ze třídy, ale dál rostou, prohlubují se a navzájem obohacují.

Příroda je tím nejpřirozenějším a zároveň nejbohatším prostředím pro rozvoj dětského mozku. Na rozdíl od uzavřených a často podnětově přetížených vnitřních prostor nabízí les, louka nebo potok podněty, které jsou smysluplné, pestré a zároveň klidné. Dítě si zde nejen hraje, ale také se učí – pohybem, pozorováním, objevováním.

Každý den v naší lesní školce je jedinečný – proměnlivý jako počasí, laděný podle nálady skupiny i rytmu přírody. Přesto má svůj řád, který dětem poskytuje jistotu, bezpečí a prostor pro svobodnou hru i objevování. A jak to tedy u nás vypadá?